Materiaalprobleem hopelijk snel opgelost!

Te lezen in ‘Het laatste nieuws’:

Valse start voor nieuwe ploeg van Nick Nuyens: de fietsen blijken niet in orde te zijn.

Stijn Devolder en co. hebben naar eigen zeggen een fantastische winter achter de rug. Alleen zien we dat niet aan de resultaten na hun eerste koersdagen. Zowel in de GP la Marseillaise als in de Ster van Bessèges werd de hele ploeg weggereden. Boosdoener blijkt… de fiets.

 
 

De remkracht zou onvoldoende zijn, waardoor het vooral op een nat wegdek gevaarlijk rijden is. Ook aan de kwaliteit van het kader wordt getwijfeld. Devolder ergerde zich naar verluidt dood, sprinter Dupont stapte dan weer af wegens “té gevaarlijk”. Teammanager Nick Nuyens reisde eind vorige week in allerijl naar Bessèges af om de gemoederen te bedaren en mee naar een oplossing te zoeken.

Manu Heynemans, vertegenwoordiger voor Felt in België, relativeert. “We moeten opletten voor een sneeuwbaleffect. Soms wordt te snel gepanikeerd. Wout van Aert is lovend over zijn crossfiets. Zowel van de stabiliteit als de geometrie. Felt levert overigens uitstekend werk in research en heeft in het verleden reeds zijn degelijkheid bewezen. Vraag dat maar aan Marcel Kittel (die won in 2013 vier Tourritten op een Felt, red.). Met dat kader is niets mis: dat is gemaakt uit lichte, maar stevige carbon. Alleen moeten we ons realiseren dat een fiets meer is dan een kader. Er komen ook een pak andere onderdelen aan te pas (bij Verandas Willems-Crelan is dat SRAM, red.). En dat remprobleem is op te lossen. De uitvalsbasis van Felt is echter in Californië, een tijdsverschil van negen uur. Maar ondertussen werd overleg gepleegd en is gezocht naar een oplossing. En die zal er vlug komen.” Heynemans verwijst deels naar de UCI als schuldige. “Vorig jaar werden schijfremmen ingevoerd, maar weer afgeschaft. Het gevolg is dat de meeste fietsfabrikanten plots op twee paarden moesten wedden. Felt koos voor de traditionele klauwremmen, maar nu worden de schijfremmen weer ingevoerd. Kon dat niet vroeger gecommuniceerd worden?” Pas later op het jaar zou ook Felt overschakelen naar schrijfremmen. Dat blijkt financieel wel een zware onderneming.De renners van Verandas Willems-Crelan hebben zwijgplicht gekregen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *